Vraag meer informatie over de Koopmans 1400 Type Aero Rig

Naam:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Subject:
Contact
Koopmans
1400 Type Aero Rig
verkocht
BTW Betaald
Referentienummer:
902766
Categorie:
Zeiljacht
Bouwjaar:
2004
Ligplaats:
Visits on appointment only
Vraagprijs:
verkocht
Materiaal:
Aluminium
Afmetingen:
14,00 m
x
4,40 m
x
1,85 m
Omschrijving:
Zeewaardig en praktisch uitgerust jacht met type Aero Rig - Tuigage: Freewing Mast
Ontwerper:
D. Koopmans
Werf:
Alumarine / Van Veen Stellendam
Bouwnummer:
Ontwerpnummer 422
Rompvorm:
V-Spant rompvorm, geisoleerd met PU schuim tot op de waterlijn.
Dek en opbouw materiaal:
Aluminium dek, met antislip coating.
Opbouw vorm, materiaal:
Aluminium opbouw
Ramen:
Gebo aluminium poorten en luiken
Doorvaarthoogte normaal:
Circa 20 meter
Diepgang:
185 cm
Waterverplaatsing:
Circa 22.000 kg.
Ballast:
Circa 8.500 kg. loden ballast
Besturing:
Hydraulische bedient stuurwiel en via elektrisch hydraulische afstandbediening
Kiel/zwaard:
Lange doorlopende kiel in V-vorm over lengte van jacht
Opmerkingen:
Het casco is in 2004 gereed gekomen, waarna technische installaties aangelegd zijn en het interieur ingebouwd. In 2005/2006 is het jacht voorzien van de Freewing Mast tuigage.
Indeling en verblijfsruimtes:
Stuurhut, dinette salon in achterschip. Overloop naar natte cel en voorkajuit.
Stahoogte:
Circa 1,94 meter
Hutten:
Voorkajuit
Slaapplaatsen:
Vast: 0
Centraal opgesteld, tweepersoonsbed in voorkajuit
Type interieur:
Functioneel gelakt, licht interieur
Gordijnen:
Donkerblauwe stoffering op kussens en lichte gordijnen
Watertank & materiaal:
2x 500 liter uit aluminium
Vuilwatertank & materiaal:
1x grijswatertank en 1x zwartwatertank uit kunststof
Watersysteem:
Elektrisch
Warm water:
Boiler van circa 100 liter, verwarmd via WisperGen Micro
Aantal douches:
Ligbad, met handdouche
Aantal baden:
Ligbad
Toiletten:
Jabsco pomptoilet op grijswater-toevoer
TV:
Digitaal TV-ontvangst via PC
Radio/CD-speler:
Radio en TV ontvangst via PC
Kooktoestel & brandstof:
2-Pits half-cardanisch, elektrisch kooktoestel
Oven:
Combi magnetron-oven
Magnetron:
Combi magnetron-oven
Koelkast & voeding:
Bovenlader koelkast
Verwarming:
Warmwater ringverwarming met blowers en een radiator, verwarmd via boiler op WhisperGen Micro warmtekrachtcentrale
Opmerkingen:

Ruim en functioneel ingetimmerd interieur. Vanuit het dekhuis is er rondom zicht om te navigeren. Door middel van een afstandsbediening is hier tevens op de motor te manoeuvreren. Onder de vloer van het dekhuis is de ruime en overzichtelijke machinekamer gesitueerd. In het achterschip, onder het achterdek bevindt zich een salon, met rondzit en een keuken in zeewaardige U-opstelling. Vanuit het dekhuis naar de voorkajuit geeft een ruime passage toegang naar de grote natte cel aan stuurboord. Tevens bevindt zich in de passage een wasmachine en droger. In het voorschip staat een groot, half-vrijstaand tweepersoonsbed en bevindt zich zeer veel kast- en bergruimte.

Aantal identieke motoren:
2x. Hoofdmotor en generatorset
Merk:
Nannie Diesel
Bouwjaar:
Hoofdmotor van 2010
Vermogen:
130pk (96kW)
Draaiuren:
Circa 550 uur
Brandstof:
Diesel
Voortstuwing:
Schroefas
Koeling:
In-direct koelsysteem, inter-cooling
Brandstoftank aantal:
2x 500 liter aluminium dieseltank, met mangaten. Totaal
Max snelheid:
Circa 8 knopen
Kruissnelheid:
Circa 7 knopen
Meetinstrumenten:
Oliedruk, laadstroom, temperatuurmeter op motorpaneel
Boegschroef:
Vetus, 24 Volt elektrische boegschroef 160 kgf
Accu:
6x 220 amp en 1x volt startaccu (van 2014)
Acculader:
Victron Phoenix 50 amp en Victron Phoenix 70 amp (twee groepen)
Dynamo:
100 Amp op hoofdmotor
Generator:
WhisperGen Micro 700 Watt, 24 Volt 30 amp
Omvormer:
Victron Phoenix 2000 Watt en Victron Phoenix 3000 Watt
Walstroom:
Walstroomaansluiting met aardlek en kabel
Voltage:
24 Volt boordnet, 12 volt startcircuit en 220 Volt over generatorset en walstroom
Opmerkingen:
In 2010 is de originele motor vervangen voor een nieuwe motor.

Het jacht is uitgerust met een elektrisch-hydraulische remote control, voor bediening van roer, motor (voor-/achteruit / gas) en boegschroef, waarmee overzichtelijk te manoeuvreren is.

Aan boord bevindt zich een grijs-water buffertank, die water levert voor toiletspoeling. Vanuit het toilet wordt het afvalwater vervolgens opgevangen in een zwart-watertank, met dekafzuiging.
Kompas:
Elektronisch kompas via PC-navigatieprogramma
Log/snelheid:
NKE en op PC-navigatieprogramma
Dieptemeter:
NKE en op PC-navigatieprogramma
Windmeter:
NKE en op PC-navigatieprogramma
Navigatieverlichting:
Boordlichten en mast-top verlichting
Roerstandaanwijzer:
Analoge roerstandaanwijzer
Autopilot:
ComNav professionele stuurautomaat, met afstandsbediening
GPS:
Via PC-navigatieprogramma
Kaartplotter:
Op PC-navigatieprogramma Nobeltec - Software
Radar:
Koden radarscanner op aluminium paal, met weergave op PC-navigatieprogramma
Marifoon:
M-Tech DSC marifoon met Atis
Weatherfax/Navtex:
Op PC-navigatieprogramma
Type tuigage:
Free Wing Mast (type Aero Rig)
Aantal masten:
Vleugelvormig profiel, wat als zodanig zelfs als stormzeil te gebruiken is: 11 m2
Mast materiaal:
Carbon mast en giek. Mast kan onafhankelijk van giek draaien
Zeilen materiaal:
Dacron grootzeil en voorzeil
Grootzeil:
Dacron grootzeil MaxiRoach Sails, van 2005: Gecontroleerd en aangepast in 2010 door Van Vliet Sails
Rolgrootzeil:
Elektrisch, in-mastfurling systeem
Fok:
100% Fok Van Vliet Sails (2010), met verticale latten in voorlijk. Zelfkerende rail voor fok op de giek.
Voorzeil rolsysteem :
Bamar elektrisch rol-reefprofiel voor fok.
Lieren:
1x Lewmar self-tailing
Opmerkingen:
Gebruiksgemak en veiligheid zijn de insteek geweest voor de ontwikkeling van de Freewing Mast-tuigage. Geen verstaging waar zeilen op vast kunnen lopen bij veranderende windcondities en probleemloos reven, wanneer nodig. Met één simpele bediening reduceert de zeildruk simpelweg vanzelf door ( 360°) rotatie van de mast en daarmee het zeiloppervlak, waarbij het tuig zelf de optimale positie ten opzichte van de wind vindt.
Uniek bij de Freewing mast, is het onafhankelijk roteren van de vleugelvormige mast, ten opzichte van de giek. Dit komt het vleugelprofiel van het grootzeil nog meer ten goede en het grootzeil zal daarmee zelf zijn optimale vorm ten opzichte van de wind vinden. Gezien het vleugelvormige profiel van de mast, functioneert de mast eigenlijk als zeil op zich en kan daarmee zelfs als stormprofiel gezien worden.
De volledige carbon, verjongde mast en giek reduceren het gewicht, waarmee de tuigage lichter is dan in vergelijk met een gestaagde, aluminium mast.
Ankers & materiaal:
Ploegschaar-anker, met 50 m. / 8 mm. RVS ankerketting
Ankerlier:
Lewmar Concept 3, elektrische ankerlier
Zeerailing:
RVS geisoleerd geplaatste zeerailing
Zwemtrap:
Aluminium en RVS-klapbaar
Stootwillen, lijnen:
Fender- en meerlijnenset
Opmerkingen:
- Wasmachine
- Droger
Bilgepomp:
1x Elektrisch en 1x handmatig
Brandblusser:
Brandblussers (advies keuren)
Radarreflector:
Los
Opmerkingen:
Voorlopige specificatie onder voorbehoud goedkeuring verkoper.
Extra informatie
Het Koopmans-ontwerp staat garant voor goede vaareigenschappen, waarbij de praktische Freewing Mast-tuigage het jacht uitermate makkelijk en betrouwbaar doet zeilen. Gebouwd uit aluminium is het jacht degelijk, relatief licht en onderhoudsarm. Ideaal en comfortabel schip, voor lange afstandszeilen en diegene die comfortabel en/of single handed willen varen.
Extra documenten