Vraag meer informatie over de Hood 52

Naam:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Subject:
Contact
Hood
52
€ 159.000
BTW Betaald
Referentienummer:
901246
Categorie:
Zeiljacht
Bouwjaar:
1984
Ligplaats:
Visits on appointment
Vraagprijs:
€ 159.000
Materiaal:
Polyester
Afmetingen:
15,80 m
x
4,00 m
x
1,95 m
Omschrijving:
Unieke custom built klassieker, met prachtige lijnen en authentiek interieur.
Ontwerper:
Ted Hood
Werf:
Tyler Boat Co. & Tucker and Brown -UK
Rompvorm:
S-spant
Rompkleur:
Wit
Dek en opbouw kleur:
Wit
Dek en opbouw materiaal:
Polyester
Opbouw vorm, materiaal:
Mooie, klassieke deklay-out, met korte opbouw voor en achter de hoofdmast
Ramen:
Gehard glas in aluminium frame
Doorvaarthoogte normaal:
20,5 m
Diepgang:
195 cm
Lengte waterlijn:
1.185 cm
Waterverplaatsing:
19.800 kg
Ballast:
8.000 kg
Loden ballast geschat op circa 8.000 kg.
Besturing:
Stuurwiel
Plek besturing:
Buiten
Roer:
Enkel
Kiel/zwaard:
Doorlopende kiel
Opmerkingen:

Zeer degelijk vervaardigde romp, gebouwd volgens Lloyds specificaties door toonaangevende werf Tyler Boat Co. Volglas gelamineerde romp, in S-spant rompvorm met ingelamineerde spanten en stringers. De ruimte tussen de spanten zijn vervolgens gevuld met schuimplaten, waarna het geheel nogmaals is afgelamineerd.

 

De basis van dit ontwerp ligt in een Hood 50: eind jaren zestig als wedstrijdjacht ontworpen door voorstaande architect en wedstrijdzeiler Ted Hood. Door het aanpassen van het achterschip, met langere klassieke positieve spiegel, werden de mooie lijnen van het ontwerp verder benadrukt en onstond er een prachtig gelijnde klassieker: De HOOD 52. Van dit type zijn slechts enkele jachten gebouwd, waarbij de Ostoya tevens nog over een originele opbouw en deklay-out beschikt, die de klassieke lijnen nog meer recht doen. 

 

De Ostoya betreft een jacht, dat met extreem veel liefde en passie gebouwd is. Voor de afbouw heeft de eerste eigenaar drie jaar de tijd genomen, waarbij elk detail uitvoerig overdacht uitgevoerd is, maar bovendien tot in detail uitgewerkt en gedocumenteerd. Bij de Ostoya is namelijk 2 meter aan documentatie beschikbaar, waarin de eerste eigenaar het jacht en de bouw minitieues -en voorzien van diverse aquarel detailtekeningen- beschreven heeft. De huidge en tevens tweede eigenaar heeft jacht met net zoveel liefde in eigendom gehad, waarbij zij het jacht in een zo oorspronkelijk mogelijke staat hebben willen houden. 

 

Gedurende de laatste 25 jaar van haar bestaan is de Ostoya met zorg in eigendom gehouden en is ze vrijwel elke winter binnen gestald. Met betrekking tot de staat van het onderwaterschip is een recent inspectierapport beschikbaar. 

Salon:
Indeling en verblijfsruimtes:
Ruime salon, met grote rondzit. Grote navigatiehoek.
Stahoogte:
195 cm
Hutten:
2
Eigenaarshut SB voor en extra hut in voorschip
Slaapplaatsen:
Vast: 5 Extra: 2
Type interieur:
Klassiek, warm
Prachtig authentiek interieur, met zorg vervaardigd
Kleur stoffering:
Beige
Matrassen:
Kussens:
Watertank & materiaal:
450 liter Polyester
Watertankmeter:
Watersysteem:
Druksysteem
Warm water:
Via boiler
Aantal douches:
1
Toiletten:
1 Elektrisch
Radio/CD-speler:
Kooktoestel & brandstof:
2 pit(ten)
Taylor - fornuis, op Petroleum
Oven:
Koelkast & voeding:
Elektrisch
Verwarming:
CV Eberspacher warm watercirculatie, met convectoren/blowers
Opmerkingen:

Prachtig en authentiek interieur uit teakhout. Onderdeks waant u zich als het ware in een chique en klassieke herensocieteit, met uitermate veel charme. De lederen gecapitonnerde bekleding vindt u terug op de zitbanken, maar is tevens verwerkt als praktische wandbekleding, in de diverse vertrekken. Een prachtig detail is de bar. De ronde, met leer afgewerkte deuren geven toegang tot kastruimte voor flessen en glazen. Aan de bovenzijde bevindt zich nota bene nog een mooi vervaardigd, uittrekbaar glazenrek. De originele glazen karaffen staan nog steeds op hun daarvoor bestemde plaats in de kast.

 

Aan boord van de Ostoya zult u geen "slaapkamers" aantreffen, met dito eilandbedden en "badkamers", maar juist echte hutten. Praktisch ingericht, uitermate sfeervol en voorzien van mooie authentieke details. In het voorschip bevindt zich de gastenhut met dubbel bed in V-vorm, waarbij de hut voorzien is van een eigen wasgelegeheid, zoals verwacht mocht worden bij een jacht van dit kaliber. De natte cel met douche en vacuumtoilet is bereikbaar door de passage. Midscheeps aan stuurboord bevindt zich de eigenaarshut, welke tevens direct toegang heeft tot de en-suite gelegen natte cel. De bescheiden, maar uitermate romantische hut biedt een enkel bed, welke te verbreden is met uitschuifbare bodem. Onder de kuipbanken bevinden zich nog twee extra kooien, met bovengelegen loodskooien.  

 

Op diverse plaatsen door het jacht, bevinden zich op maat gemaakte kistjes van teak, voor het opbergen van onderdelen en/of uitrusting. 

 

 

Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Mercedes
Model:
OM 314
Serienummer:
314.740.10.115772
Bouwjaar:
2008
Revisie in 2008
Aantal cilinders:
4
Vermogen:
63 kW
Urenteller:
Draaiuren:
1.200
1200 uur na revisie in 2008. Totaal aantal draaiuren na inbouw 3486
Verbruik:
5 liter/uur
5-6 liter/uur
Keerkoppeling:
Velvet
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Verstelbare schroef
Max-Prop 3-blads schroef
Koeling:
Indirect
Intercooling
Brandstoftank aantal:
2
2x 500 liter. Geïntegreerde, polyester tanks
Totale inhoud brandstoftank(s):
1.000 liter
Max snelheid:
18 km/u
crica 8 - 9.5 knopen
Kruissnelheid:
14 km/u
circa 7 knopen
Brandstoftankmeter:
VDO
Toerenteller:
VDO
Oliedrukmeter:
VDO
Temperatuurmeter:
VDO
Boegschroef:
Elektrisch Losse afstandsbediening
Boegschroef met afstandbediening aan snoer
Accu:
4 x 200 Ah
Accu's van 2019
Acculader:
40 A
Constavolt acculader
Omvormer:
Voltmeter:
Walstroom:
Walstroomkabel:
Voltage:
24V
Opmerkingen:
  • Motor gereviseerd in 2008, waarbij koelsysteem aangepast en verbeterd is.
Kompas:
Sestrel
Log/snelheid:
Raymarine
Dieptemeter:
Raymarine
Windmeter:
Raymarine
Navigatieverlichting:
Autopilot:
Neco
GPS:
Raymarine & Furuno FX312
Kaartplotter:
Raymarine C70
Radar:
Raymarine analog
AIS:
Digital Yacht & Nasa
SSB ontvanger:
Kenwood R1000
Marifoon:
Simrad RD68
Weatherfax/Navtex:
NASA
Type tuigage:
Kotter
Aantal masten:
2
Ketch Tuigage
Mast materiaal:
Aluminium
Verstaging:
Staaldraad
Zeiloppervlak:
113 m<sup>2</sup>
Aantal zeilen:
6
Zeilen materiaal:
Dacron
Zeilmaker:
Van Vliet Sails (Hood) + Sail Service
Grootzeil:
Doorgelat grootzeil
Bezaan:
Doorgelat
Genua:
Fok:
Voorzeil rolsysteem :
Genua reefsysteem:
Rol-reefprofiel van Pro-Furl
Spinnaker:
Lieren:
Barlow
Handmatige lieren:
6
Selftailing:
6
Opmerkingen:
  • 3x Voorzeil: Genua, Yankee en Fok op rol-reefprofiel
  • Doorgelat grootzeil en Bezaanzeil met slab-reefing\
  • Barlow, chrome self tailing lieren: 2x 28ST, 2x 32ST, 1x 25ST en 1x 23ST
Ankers & materiaal:
1 x CQR Gegalvaniseerd
1x extra gegalvaniseerd Danforth anker
Anker bevestiging:
Ketting
Ankerlier:
Elektrisch
Buiskap:
Dekzeil(en):
Wintertent
Zeerailing:
Preek- en hekstoel(en):
Zwemtrap:
Bijboot:
Woodcore polyester Jol
In stijl passende Jol wordt optioneel aangeboden
Bijboot buitenboordmotor:
Buitenboordmotor van 2.5 pk
Teakdek:
Stootwillen, lijnen:
Kuiptafel:
Opmerkingen:
  • Teak loopdekken: zwaar uitgevoerd uit 18 mm massief teak. Ter behoud van het teakhout, zijn de loopdekken behandeld met D1-olie van Owatrol, wat tevens een origineel en traditioneel karakter geeft aan het dek. 
Reddingsboei:
Reddingsvlot:
Advies laten keuren
Bilgepomp:
Handmatig Elektrisch
Brandblusser:
Advies laten keuren
Radarreflector:
Zelflozende kuip:
Opmerkingen:

 

 

* Voorlopige specificatie onder voorbehoud goedkeuring verkoper.

Extra informatie

Dit unieke jacht is gebouwd met uitermate viel liefde en passie, waarbij de eerste eigenaar ruim 3 jaar de tijd genomen heeft, om elk detail naar wens uitgevoerd te hebben. De volledige bouw en technische invulling van het jacht -aangevuld met praktische tips- staat minitieus gedocumenteerd in circa twee meter aan ordners, voorzien van aquarel detailtekeningen. Zijn passie voor het bouwen van dit jacht is wellicht groter geweest, dan de liefde voor het varen. In deze traditie heeft de huidge en tevens tweede eigenaar deze Hood in een zo oorspronkelijk mogelijke staat willen behouden en het jacht met veel liefde in eigendom gehad. 

Extra documenten