Vraag meer informatie over de Beneteau FIRST 456

Naam:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Subject:
Contact
Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456Beneteau FIRST 456
Beneteau
FIRST 456
Onder bod
BTW Betaald
Referentienummer:
903527
Categorie:
Zeiljacht
Bouwjaar:
1985
Ligplaats:
op verkoopterrein
Vraagprijs:
Onder bod
Materiaal:
Polyester
Afmetingen:
14,20 m
x
4,30 m
x
2,45 m
Omschrijving:
Mooi gelijnd en zeer goed zeilend jacht. Compleet uitgerust als vertrekkersjacht, maar met enig werk.
Ontwerper:
German Frers
Werf:
Groupe Beneteau
Rompvorm:
Rondspant
Rompkleur:
Wit
Dek en opbouw kleur:
Wit
Dek en opbouw materiaal:
Polyester
Teak op loopdekken en in de kuip
Ramen:
Inbraak werende spijlen bij dekluiken
Kuip:
Achterkuip
Diepgang:
245 cm
Lengte waterlijn:
1.199 cm
Waterverplaatsing:
13.000 kg
Ballast:
5.000 kg
Gietijzeren kiel
Besturing:
Stuurwiel
Plek besturing:
Buiten
Roer:
Enkel
Kiel/zwaard:
Vaste kiel
Opmerkingen:

De First 456 betrof in de jaren tachtig een van de beter gebouwde jachten uit dit tijdperk van de werf. De intentie van de werf was, om met het jacht de concurentie aan te gaan met kwaliteitswerven als o.a. zelfs de Swan-jachten, tevens ontworpen door German Frers. Het doel: Een snel en solide gebouwd jacht, met veel overeenkomsten in het ontwerp en de bouw.

Deze First is door haar huidige eigenaar aangekocht in 2004, met als doel een grote reis te maken, waarvan hij in 2006 is terug gekeerd. Sinds 2004 heeft de eigenaar o.a.de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • 2006: Inbouw van nieuwe B&G Hydra 2000 & Furuno (profesional 24V) navigatie-electronica.
  • 2004: Vervangen van bestaande roer, voor een epoxy-roer op bestaande roersas.
  • 2004: Kiel verwijderd ter preventieve controle van draadeinden, waarna deze met flexibele expoxy weer terug gemonteerd is.
  • 2004: Nieuwe schroefasdoorvoer ingelamineerd, met plaatsen van nieuwe schroefas en lagers
  • 2004: Alle afsluiters en slangen vervangen
  • 2004: Nieuwe, overmaatse verstaging
  • 2004: Zwaardere maststeun onderdeks

Met gebrek aan tijd en verplichtingen aan wal, ontbreekt het de huidige eigenaar aan de mogelijkheid om nog weer een grote reis te gaan maken. In het geval de gelegenheid daar zou zijn, is zijn verwachting dat het jacht met een relatief kleine investering weer helemaal gereed te maken is.

De volgende zaken zijn bij de eigenaar bekend en/of vragen aandacht:

  • Romp heeft osmose, beginnende op circa 40 cm onder de waterlijn.
  • Teakdek is versleten: meest effectieve oplossing is het verwijderen van het teakdek en anti-slip (coating) aanbrengen.
  • Lieren hebben service nodig.
  • Zeilen na laten kijken door zeilmaker.
  • Tenminste 1 afsluiter dient vervangen te worden, maar advies van de eigenaar is wellicht dan gelijk alle afsluiters te vervangen, tezamen met diverse slangen (aantal slangen reeds vervangen)
  • Toilet in voorschip dient gereviseerd te worden
  • Cosmetisch zou de romp voorzien mogen worden van een nieuwe laklaag, maar is alleen cosmetisch. 

 

 

Salon:
Stahoogte:
195 cm
Eethoek:
Hutten:
3
Dubbele achterkajuit en eigenaarshut in voorschip. Matrassen uit koudschuim (2017)
Slaapplaatsen:
Vast: 6 Extra: 1
Zes slaapplaatsen over drie hutten. 1x Loodskooi in salon
Type interieur:
Klassiek, warm
Kleur stoffering:
Blauw
Matrassen:
Watertank & materiaal:
400 liter Rvs
2x 200 Liter uit RVS.
Watersysteem:
Druksysteem
Warm water:
Boiler op 220V en koelcircuit motor
Buitenwater:
buitendouche
Aantal douches:
2
Douche in natte cel voorschip (w/k) en kuipdouche (koud water)
Toiletten:
3 Handmatig 2x bij achterkajuiten en 1x Blake in voorschip. Blake toilet in voorschip moet gereviseerd worden.
Radio/CD-speler:
Kooktoestel & brandstof:
3 pit(ten) Elektrisch
Force 10, cardanisch kookcomfort op 220 Volt (circa 4 jaar oud)
Oven:
Elektrisch in cardanisch kookcomfort
Koelkast & voeding:
Elektrisch
Grote bovenlader koelkast, watergekoeld
Vriezer:
Grote bovenlader vriezer, watergekoeld
Verwarming:
hete lucht Webasto Airtop 5000 van 2009
Opmerkingen:

Mooi traditioneel vervaardigd en sfeervol interieur. Twee ruime achterkajuiten, zeewaardige L-keuken, grote navigatietafel, ruime rondzit en eigenaarshut in voorschip. In de boeg bevindt zich een grote berging, om o.a. zeilen te kunnen bergen. Het interieur bevindt zich in redelijke tot goede staat.

  • Led nacht-verlichting op vloerdelen.
  • Koudschuim matrassen in drie hutten, van 2017.
Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Perkins
Model:
4108
Serienummer:
65031F
Bouwjaar:
1985
Aantal cilinders:
4
Vermogen:
47 pk
Draaiuren:
Draaiuren niet bekend
Brandstof:
Diesel
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Verstelbare schroef
MaxProp 2-blads 20 inch
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
3
1x 200 Liter voor hoofdmotor op vlak en 2x 100 Liter voor generator in achterschip
Totale inhoud brandstoftank(s):
400 liter
Materiaal brandstoftank:
Rvs
Max snelheid:
12 knopen
Kruissnelheid:
8 knopen
Meetinstrumenten:
Motor- en meetinstrumenten werken niet optimaal
Brandstoftankmeter:
Mogelijkheid voor peilstok
Accu:
4 x 225 Ah
4 x service-accu van 225 amp (2017). Ruimte voor twee extra service-accu's. 1x 90amp startaccu
Acculader:
75 A
Mastervolt 75 amp, 24 Volt acculader. Tevens 12 Volt acculader.
Dynamo:
Generator:
Westerbeke 6 KvA dieselgenerator
Deelrevisie in 2004 door dealer
Omvormer:
1.500 Watt
Mastervolt 1500 Watt omvormer
Voltmeter:
Mastervolt power control unit
Walstroom:
Walstroomkabel:
Windgenerator:
Superwind 24V -350 Watt
Voltage:
12V 24V 220V
Opmerkingen:

De motor is periodiek onderhouden door de eigenaar, waarbij deze na terugkomst van zijn reis een monteur de motor heeft laten controleren. Hoewel de motor de nodige daaruren zal hebben functioneert deze nog wel goed. Enige zweetsporen zijn zichtbaar op de motor.

  • Extra racor dieselfilter, met waterscheider.
Kompas:
Op stuurstand
Kompas heeft revisie nodig
Log/snelheid:
B&G Hydra 2000
In 2006 geïnstalleerd
Dieptemeter:
B&G Hydra 2000
In 2006 geïnstalleerd
Windmeter:
B&G Hydra 2000
in 2006 geïnstalleerd. Mast-topunit momenteel preventief van mast genomen.
Navigatieverlichting:
Autopilot:
Robertson + Neco
In 2006 geïnstalleerd, met tevens nieuwe hydraulic ram. Als back-up een Neco autopilot beschikbaar
GPS:
2x Furuno GP32 GPS
Kaartplotter:
Furuno Navnet VX2 - 24 Volt
In 2006 geïnstalleerd
Radar:
Furuno 36NM - 24Volt
In 2006 geïnstalleerd
SSB ontvanger:
ICOM IC718 Transceiver + modem
Icom antenne tuner voor SSB
Marifoon:
ICOM ICM601 + ICOM 504
Marifoonantenne op mast en back-up marifoon antenne op achterschip
Opmerkingen:
  • Vrijwel alle navigatie-elektronica in 2006 opnieuw geinstalleerd.
  • Als back-up voor de Roberston autopilot beschikt het jacht over een oudere Neco stuurautomaat, die aan te sluiten is op de lineair drive. 
  • Het jacht heeft een VHF met antenne op hoofdmast en een tweede VHF met antenne op achterschip
Type tuigage:
Masttop
Aantal masten:
1
Tevens Spinnakerboom en Jockey Pole
Mast materiaal:
Aluminium
Verstaging:
Staaldraad
Aantal zeilen:
3
Zeilen materiaal:
Dacron
Grootzeil:
Doorgelat uitgevoerd in zwaar doek, waarmee nog goed bruikbaar
Genua:
Dacron circa 140%, relatief weinig gebruik en in goede conditie
Fok:
Kotterfok met leuvers, op wegneembare kotterstag. Circa 5 dagen gebruikt
Voorzeil rolsysteem :
Harken rol-reef-profiel
Lieren:
6x Lewmar
Elektrische lieren:
4
Handmatige lieren:
2
Selftailing:
4
Opmerkingen:
  • Verstaging in 2004 vervangen voor nieuwe, overmaatse verstaging.
  • Mechanische achterstag-spanner.
  • Grootzeil is volgens eigenaar nog in goed bruikbare conditie. Het beftreft een doorgelat grootzeil, uit zwaar dacron doek. Het achterlijk zou even nagekeken/doorgestikt moeten worden door een zeilmaker. Bij het grootzeil zit een maindrop bag met lazy jacks.
  • De conditie van de Genua is in betere staat dan het grootzeil, aangezien deze genua minder gebruikt is
  • Er is de beschikking over een Kotterfok met leuvers, op wegneembaar kotterstag. Dit zeil is nog in meer dan goede conditie en bij elkaar zo'n vijf dagen gebruikt.
  • Diverse vallen zijn de laatste jaren vervangen.
  • Het jacht beschikt over vier elektrische selftailing lieren en 2 manuele self tailing lieren.Twee elektrische lieren werken momenteel niet, waarbij de oorzaak waarschijnlijk in het relais zit. Advies verkoper om alle lieren te servicen. 
Ankers & materiaal:
1 x CQR Gegalvaniseerd
Reserve boeganker met lijn en tevens hekanker
Anker bevestiging:
Ketting
Ankerlier:
Elektrisch
Quick elektrische ankerlier, circa 4 jaar oud
Buiskap:
Grote buiskap en extra kleinere buiskap over schuifluik
Bimini:
Frame voor bimini beschikbaar
Dekzeil(en):
Zonnetent / regentent: Tweedelig doek over dek, op te hangen aan vallen.
Zeerailing:
RVS scepters met railingdraad
Preek- en hekstoel(en):
Zwemtrap:
RVS met teakhouten treden
Teakdek:
Stootwillen, lijnen:
Opmerkingen:
  • Het jacht beschikt over teak op de loopdekken en in de kuip in versleten conditie.
Reddingsvlot:
Transocean container reddingsvlot, voor 8 personen (van 2004)
Bilgepomp:
Handmatig Elektrisch
Zelflozende kuip:
Extra informatie

De First 456 betreft een goed en solide gebouwde serie, met mooie lijnen. Het ontwerp van German Frers en de krachtige tuigage maken het tevens een zeer goed en snel zeilend jacht. De huidige eigenaar heeft een grote reis gemaakt en het jacht wordt daarmee compleet aangeboden, met diverse technische vernieuwingen. Door zijn ervaring en betrokkenheid is de eigenaar  goed bekend met het jacht en de verwachting is, dat het jacht met een relatieve kleine investering weer gereed is als vertrekkers-schip of liveaboard. Buiten een technische check-up met wat (preventieve) vernieuwingen is er met name cosmetisch wat aandacht nodig. Desondanks heel veel schip voor het geld.

Extra documenten