Vraag meer informatie over de Centurion 42

Naam:
Telefoonnummer:
E-mail adres:
Subject:
Contact
Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42Centurion 42
Centurion
42
Onder bod
Referentienummer:
Categorie:
Zeiljacht
Bouwjaar:
1986
Ligplaats:
op verkoopterrein
Vraagprijs:
Onder bod
Materiaal:
Polyester
Afmetingen:
13,80 m
x
4,06 m
x
1,74 m
Omschrijving:
Goede zeiler met prachtige lijnen.
Ontwerper:
Ed Dubois
Werf:
Chantier Wauquiez
Bouwnummer:
23
Rompvorm:
Rondspant
Rompkleur:
Wit
Dek en opbouw kleur:
Wit
Dek en opbouw materiaal:
Polyester
Kuip:
Achterkuip
Doorvaarthoogte normaal:
19 m
Diepgang:
174 cm
Waterverplaatsing:
11.000 kg
Ballast:
4.320 kg
Loden ballast
Besturing:
Stuurwiel
Plek besturing:
Buiten
Roer:
Enkel
Kiel/zwaard:
Vaste kiel
Salon:
Stahoogte:
190 cm
Hutten:
3
Slaapplaatsen:
Vast: 6
Type interieur:
Klassiek, warm
Kleur stoffering:
Groen
Matrassen:
Watertank & materiaal:
350 liter Rvs
Watersysteem:
Druksysteem + hand
Buitenwater:
buitendouche
Aantal douches:
1x + 1x niet operationeel
Toiletten:
2 Handmatig
Radio/CD-speler:
Kooktoestel & brandstof:
3 pit(ten) Gas
Oven:
Koelkast & voeding:
Elektrisch
Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Yanmar
Nieuwe 2014
Model:
4JH4AE
Aantal cilinders:
4
Vermogen:
52 pk
Urenteller:
Draaiuren:
1.057
Brandstof:
Diesel
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Schroef
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
1
Totale inhoud brandstoftank(s):
250 liter
Materiaal brandstoftank:
Rvs
Kruissnelheid:
7 knopen
Brandstoftankmeter:
Accu:
1x 90Ah, 3x 105 Ah
Acculader:
Voltage:
12V
Kompas:
Log/snelheid:
Raymarine ST 40
Dieptemeter:
Raymarine ST 40
Autopilot:
Authelm
GPS:
Furuno
AIS:
Vesper Marine AIS
Marifoon:
Icom IC M504
Type tuigage:
Sloep
Voorzien van kotterstag
Aantal masten:
1
Mast materiaal:
Aluminium
Grootzeil:
Doyle (zeer goede staat, 1 seizoen gebruikt)
Trysail:
Genua:
1x Doyle (zeer goede staat, 1 seizoen gebruikt)
Fok:
1x Kotterfok met leuvers
Lieren:
Lewmar; 2x ST55, 2x ST52, 2x ST40, 2x ST46, 1x ST40
Ankers & materiaal:
1 x CQR anker Gegalvaniseerd
Anker bevestiging:
Ketting
Ankerlier:
Elektrisch
(moet nagekeken worden)
Buiskap:
Zwemplatform:
EPIRB:
Bilgepomp:
Elektrisch
Gasbun met afvoer:
Extra informatie

De Centurion 42 is een genot om mee te zeilen, ook in slechte omstandigheden. Dit maakt de Centurion ook geschikt voor langere zeiltochten. Dit exemplaar is in 2014 voorzien van een nieuwe motor, nieuwe verstaging, nieuwe zeilen en is de romp gespoten. Het interieur heeft de nodige gebruikssporen en heeft daarom cosmetische aandacht nodig. Kom langs voor een bezichtiging!  

Commentaar eigenaar

Wij hebben de centurion gekozen omdat dit schip is gebouwd om alle zeeen  te kunnen bevaren en het ook veel ruimte en comfort biedt voor een lang verblijf aan boord.

Wij hebben de boot in Nederland gekocht in 1996 van de eerste eigenaar en haar de naam gegeven van Carib Lady. Deze naam gekozen omdat wij veel in de Caribbean zouden zeilen en gaan wonen.

Voor wij vertrokken hebben wij eerst bijna alle europeesche jacht havens bezocht en de boot goed leren kennen.

In 1998 zijn wij via de bekende route richting de ABC eilanden vertrokken.

De Carib Lady heeft zich altijd geweldig stabiel en soepel gedragen ook onder de zwaarste omstandigheden en hebben wij ons altijd veilig gevoeld.Door de uitstekende constructie en de mooi gelijnde romp neemt ze alle golven met gemak. Geen klappen. Deze boot kan zoveel wind en golven hebben en is koersvast en hoeft niet te snel te reven.

Het hoge brugdek en de kleine kajuitingang zijn op zee een heel belangrijk veiligheids onderdeel. Wij kregen op de oceaan wel eens  brekers in de kuip maar dankzij het brugdek kwam er nooit water naar binnen. En het is ook fijn om onder de kleine buiskap op het brugdek te zitten.

Met voldoende wind is de centurion ondanks haar gewicht een snel schip en wij hebben dan ook diverse wedstrijden gewonnen 

Omdat de tropenzon een teakdek aantast hebben wij het op Curaco laten verwijderen.Tevens is uit voorzorg , in verband met het warme tropen water,  het onderwaterschip geschild en opnieuw opgebouwd, ook alle verstaging is toen vervangen, de romp gespoten  en in 2014 een nieuwe motor geïnstalleerd en nieuwe zeilen laten maken. Deze zijn slechts 1 seizoen gebruikt en dienden al reserve zeilen. De oude zeilen zijn nog in redelijk staat.Het trysail was bij harde wind op de oceaan erg nuttig.

Waar wij veel gemak van hadden is het grote zwemplatform veilig om in en uit het water te komen bij zwemmen en duiken.

De Carib Lady was voor ons een heerlijke boot waarmee we geweldige reizen hebben gemaakt. Helaas hebben wij door fysieke problemen en ook leeftijd, moeten besluiten de boot weer naar Nederland terug te brengen en afscheid te nemen.

Als je van een boot hebt gehouden is dat na zoveel mooie jaren een emotioneel gebeuren. Wij hopen dat de Carib Lady een nieuwe baas zal krijgen die ook kiest voor een echt zeilschip en van haar gaat houden.

Extra documenten