Stentor 1300
Onder bod
Referentienummer: 903064
Categorie: Motorjacht
Bouwjaar: 1997
Ligplaats: Currently visits on appointment
Vraagprijs: Onder bod
Materiaal: Staal
Afmetingen: 12,90 m x 4,35 m x 1,35 m
Korte omschrijving Mooi gebouwd en zeer compleet uitgerust motorjacht, met goede vaareigenschappen
Met staande mast. Hoogte tot kap 3.80 meter
Binnen en buiten
Roer in zware hak.
De Stentor 1300 betreft een zeer stabiel jacht en is makkelijk manoeuvreerbaar. Het is een zeewaardig schip en zeker geschikt voor de Franse kanalen. Het gehele schip is in 2013 AWL-grip gespoten. De stabilisatoren werken geweldig. Bij golfslag blijft het schip rustig liggen en gaat niet rollen. Deze stabilisatoren zijn overgedimensioneerd (geschikt tot 40 ton) en daardoor extra effectief.
2x 550 liter
2x 200 liter grijs water + 1x 200 liter zwartwater
22 ltr/min
- Glaswol isolatie interieur
- Thermopane, getint glas
- Schuifluik in salondak
- Te openen patrijspoorten in kajuiten, douches en toiletruimtes met vliegenhorren
- Kabola CV installatie met warm water boiler en radiatoren in alle vertrekken
- Buitendouche met warm/koud water
- Mooi vervaardigd interieur uit mahonie, met weggewerkte radiatoren in salon
- Mooie eigenaarshut met separate toiletruimte en doucheruimte
- Gastensanitair in voorschip, met separaat toilet en doucheruimte met ingebouwde wasmachine
bij 1.500 rpm
4-blads
2x 700 liter + 1x dagtank van 80 liter
bij 2.700 rpm
bij 1.800 rpm
10pk
2x start en 6x 225 amp service
Victron + 2x 10 amp/12V acculaders
8KvA piek. Circa 1.525 uur
24V-220V Sinus omvormer
- Overzichtelijke en zeer goed geisoleerde machinekamer, met ontdreunde rompplaten
- Grote stalen toegangsdeur naar machinekamer
- Dubbel dieselfilter, omschakelbaar tijdens motorgebruik
- Watergsmeerde schroefas met Aqua Drive koppeling (2016) en stuwdruklager. Schoefas en lager vernieuwd in 2016.
- Tanks voorzien van mangaten
+ Raymarine E80 (not connected)
- 1x camera op achterschip, 1x camera in machinekamer
- 250 Watt zoeklicht
Met 70 meter ketting.
1500 Watt van 2014
- Teak op achterdek van 2004
- Aluminium anti-slip op loopdekken
- Antennemast in twee delen klapbaar
- Windscherm neerklapbaar (doorvaarthoogte 3.20 meter)
- RVS Fenderkorven
- Teakhouten tafel op achterdek
- Bediening ankerlier bij stuurstand en remote op voordek.
Extra informatie
Deze Stentor 1300 betreft een zeer degelijk en betrouwbaar jacht. Met haar goede en stabiele vaareigenschappen en uitgebreide technische inventaris, betreft het ook een ideaal schip voor grotere reizen en langer verblijf aan boord. Alle techniek is vakkundig en overzichtelijk ingebouwd. De Stentor is voorzien van ontdreuningsplaten door het gehele schip. Dit in combinatie met een goed geisoleerde motorruimte en zachte motorsteunen, maakt dat u geruisloos kunt varen. Buiten hoort u alleen het kolkende water, binnen lijkt het alsof u elektrisch vaart.
Commentaar eigenaar
Even voorstellen,
Wij zijn Ria en Wil, op dit moment samen 150 jaar jong. Met onze vorige gebruikte motorboot, een Ten Broeke van 15 meter gebouwd in 1966 hebben wij 21 jaar veel gevaren, met name in Nederland België, Frankrijk en Duitsland. Al het onderhoud en verbouwingen werd door mij zelf uitgevoerd, hij vaart nog steeds in België.
In 2004 was ik bezig onze zaak aan onze zoon over te dragen. Daarna wilden wij onze horizon verleggen, kochten een super zeewaardige en goed onderhouden Stentor 13, die geschikt is voor langdurig verblijf aan boord, met de kombuis centraal gelegen tussen salon en achterdek, grote water- en dieseltanks en veel bergruimte, vertrokken naar het zuiden en overwinterden in Frankrijk. Elk jaar heen en weer en elke keer via een andere vaarweg, ook over zee. In 2010 besloten wij om via de Rijn en de Donau naar Turkije te varen ( waar we overwinterden) en via de Griekse eilanden, naar Albanië en Italië te varen om vervolgens na overwintering in Frankrijk weer terug te varen, samen met een andere motorboot van onze motorbootclub. Maar Ria vertelde mij dat als we zoveel zee zouden bevaren, zij wel stabilisatoren wilde hebben, dus bouwde ik samen met een specialist de Naiad stabilisatoren in. Ook kwam er een nieuwe radar, stuurautomaat en nog veel meer. De boot heeft het super gedaan zelfs met golven van echt 4 meter die wij zeker niet opzochten maar wat ons tweemaal over kwam op de Zwarte zee en Marmare zee en eenmaal een deining van vier meter bij Marseille. Ook bij wind 3 tot 7 en golven van andere scheepvaart op binnenwateren werkten de stabilisatoren perfect. Ria heeft wel 10 ordners reisverslagen gemaakt en zeer interessant voor wie zulke reizen wil maken. Er staan zeer veel haventips in. De boot is door mij prima onderhouden en in een logboek geschreven. In 2017 zijn wij weer gearriveerd in onze thuishaven. Mijn Ria kreeg problemen met haar evenwicht dus hebben we besloten in 2019 de boot te koop aan te bieden.
Kappers leek ons een geschikte makelaar dicht bij zee en veel zeilers , die e.v.t stoppen met zeilen en een zeewaardige motorboot, die ook geschikt is voor de Franse kanalen en tevens op de Rijn mag varen zonder Rijnpatent, willen aanschaffen.
Met vriendelijke groet Ria en Wil.