Beneteau FIRST 456
Verkocht
Referentienummer: 903527
Categorie: Zeiljacht
Bouwjaar: 1985
Ligplaats: Op verkoopterrein
Vraagprijs: Verkocht
Materiaal: Polyester
Afmetingen: 14,20 m x 4,30 m x 2,45 m
Korte omschrijving Mooi gelijnd en zeer goed zeilend jacht. Compleet uitgerust als vertrekkersjacht, maar met enig werk.
Teak op loopdekken en in de kuip
Gietijzeren kiel
De First 456 betrof in de jaren tachtig een van de beter gebouwde jachten uit dit tijdperk van de werf. De intentie van de werf was, om met het jacht de concurentie aan te gaan met kwaliteitswerven als o.a. zelfs de Swan-jachten, tevens ontworpen door German Frers. Het doel: Een snel en solide gebouwd jacht, met veel overeenkomsten in het ontwerp en de bouw.
Deze First is door haar huidige eigenaar aangekocht in 2004, met als doel een grote reis te maken, waarvan hij in 2006 is terug gekeerd. Sinds 2004 heeft de eigenaar o.a.de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- 2006: Inbouw van nieuwe B&G Hydra 2000 & Furuno (profesional 24V) navigatie-electronica.
- 2004: Vervangen van bestaande roer, voor een epoxy-roer op bestaande roersas.
- 2004: Kiel verwijderd ter preventieve controle van draadeinden, waarna deze met flexibele expoxy weer terug gemonteerd is.
- 2004: Nieuwe schroefasdoorvoer ingelamineerd, met plaatsen van nieuwe schroefas en lagers
- 2004: Alle afsluiters en slangen vervangen
- 2004: Nieuwe, overmaatse verstaging
- 2004: Zwaardere maststeun onderdeks
Met gebrek aan tijd en verplichtingen aan wal, ontbreekt het de huidige eigenaar aan de mogelijkheid om nog weer een grote reis te gaan maken. In het geval de gelegenheid daar zou zijn, is zijn verwachting dat het jacht met een relatief kleine investering weer helemaal gereed te maken is.
De volgende zaken zijn bij de eigenaar bekend en/of vragen aandacht:
- Romp heeft osmose, beginnende op circa 40 cm onder de waterlijn.
- Teakdek is versleten: meest effectieve oplossing is het verwijderen van het teakdek en anti-slip (coating) aanbrengen.
- Lieren hebben service nodig.
- Zeilen na laten kijken door zeilmaker.
- Tenminste 1 afsluiter dient vervangen te worden, maar advies van de eigenaar is wellicht dan gelijk alle afsluiters te vervangen, tezamen met diverse slangen (aantal slangen reeds vervangen)
- Toilet in voorschip dient gereviseerd te worden
- Cosmetisch zou de romp voorzien mogen worden van een nieuwe laklaag, maar is alleen cosmetisch.
Dubbele achterkajuit en eigenaarshut in voorschip. Matrassen uit koudschuim (2017)
Zes slaapplaatsen over drie hutten. 1x Loodskooi in salon
2x 200 Liter uit RVS.
Douche in natte cel voorschip (w/k) en kuipdouche (koud water)
Force 10, cardanisch kookcomfort op 220 Volt (circa 4 jaar oud)
Grote bovenlader koelkast, watergekoeld
Mooi traditioneel vervaardigd en sfeervol interieur. Twee ruime achterkajuiten, zeewaardige L-keuken, grote navigatietafel, ruime rondzit en eigenaarshut in voorschip. In de boeg bevindt zich een grote berging, om o.a. zeilen te kunnen bergen. Het interieur bevindt zich in redelijke tot goede staat.
- Led nacht-verlichting op vloerdelen.
- Koudschuim matrassen in drie hutten, van 2017.
MaxProp 2-blads 20 inch
1x 200 Liter voor hoofdmotor op vlak en 2x 100 Liter voor generator in achterschip
1400 rpm. 8 ltr/u per motor
4 x service-accu van 225 amp (2017). Ruimte voor twee extra service-accu's. 1x 90amp startaccu
Mastervolt 75 amp, 24 Volt acculader. Tevens 12 Volt acculader.
Deelrevisie in 2004 door dealer
Mastervolt 1500 Watt omvormer
De motor is periodiek onderhouden door de eigenaar, waarbij deze na terugkomst van zijn reis een monteur de motor heeft laten controleren. Hoewel de motor de nodige daaruren zal hebben functioneert deze nog wel goed. Enige zweetsporen zijn zichtbaar op de motor.
- Extra racor dieselfilter, met waterscheider.
Bij een kruissnelheid van 8/9 knopen @ 1400 rpm ligt het verbruik bij ongeveer 8 ltr/uur per motor.
De maximum snelheid ligt bij ongeveer 10 knopen.
Kompas heeft revisie nodig
In 2006 geïnstalleerd
In 2006 geïnstalleerd
in 2006 geïnstalleerd. Mast-topunit momenteel preventief van mast genomen.
In 2006 geïnstalleerd, met tevens nieuwe hydraulic ram. Als back-up een Neco autopilot beschikbaar
In 2006 geïnstalleerd
In 2006 geïnstalleerd
Icom antenne tuner voor SSB
Marifoonantenne op mast en back-up marifoon antenne op achterschip
- Vrijwel alle navigatie-elektronica in 2006 opnieuw geinstalleerd.
- Als back-up voor de Roberston autopilot beschikt het jacht over een oudere Neco stuurautomaat, die aan te sluiten is op de lineair drive.
- Het jacht heeft een VHF met antenne op hoofdmast en een tweede VHF met antenne op achterschip
Tevens Spinnakerboom en Jockey Pole
- Verstaging in 2004 vervangen voor nieuwe, overmaatse verstaging.
- Mechanische achterstag-spanner.
- Grootzeil is volgens eigenaar nog in goed bruikbare conditie. Het beftreft een doorgelat grootzeil, uit zwaar dacron doek. Het achterlijk zou even nagekeken/doorgestikt moeten worden door een zeilmaker. Bij het grootzeil zit een maindrop bag met lazy jacks.
- De conditie van de Genua is in betere staat dan het grootzeil, aangezien deze genua minder gebruikt is
- Er is de beschikking over een Kotterfok met leuvers, op wegneembaar kotterstag. Dit zeil is nog in meer dan goede conditie en bij elkaar zo'n vijf dagen gebruikt.
- Diverse vallen zijn de laatste jaren vervangen.
- Het jacht beschikt over vier elektrische selftailing lieren en 2 manuele self tailing lieren.Twee elektrische lieren werken momenteel niet, waarbij de oorzaak waarschijnlijk in het relais zit. Advies verkoper om alle lieren te servicen.
Reserve boeganker met lijn en tevens hekanker
Quick elektrische ankerlier, circa 4 jaar oud
- Het jacht beschikt over teak op de loopdekken en in de kuip in versleten conditie.
Extra informatie
De First 456 betreft een goed en solide gebouwde serie, met mooie lijnen. Het ontwerp van German Frers en de krachtige tuigage maken het tevens een zeer goed en snel zeilend jacht. De huidige eigenaar heeft een grote reis gemaakt en het jacht wordt daarmee compleet aangeboden, met diverse technische vernieuwingen. Door zijn ervaring en betrokkenheid is de eigenaar goed bekend met het jacht en de verwachting is, dat het jacht met een relatieve kleine investering weer gereed is als vertrekkers-schip of liveaboard. Buiten een technische check-up met wat (preventieve) vernieuwingen is er met name cosmetisch wat aandacht nodig. Desondanks heel veel schip voor het geld.