S&S 55 Based Modern Classic
Verkocht
Referentienummer: Geen
Categorie: Klassiek scherp jacht
Bouwjaar: 1982
Ligplaats: Zierikzee, the Netherlands. Visit on appointment.
Vraagprijs: Verkocht
Materiaal: Woodcore epoxy
Afmetingen: 16,90 m x 3,80 m x 2,00 m
Korte omschrijving Prachtige modern classic, gebaseerd op een ontwerp van Sparkman and Stephens.
De Blauwe Maan is in 1982 ontworpen en gebouwd door Manfred Kessler, waarbij het onderwaterschip gebaseerd is op beroemde Sparkman & Stephens Bloodhound van de jaren 30. De romp is 'cold moulded'5 lagen van 7 mm mahonie diagonaal epoxy verlijmd. De loden kiel is voorzien van rvs kielbouten. De romp is in 2016 geschilderd.
De eigenaarshut in het voorschip is voorzien van een fonteintje, verborgen toilet en verschillende hang- en legkasten.
Schroefas voorzien van generator. Batterijen worden onder zeil geladen.
* Momenteel buiten werking
Extra informatie
De 'De Blauwe Maan' is met recht een 'head turner'. In elke haven word je met een glimlach ontvangen en overladen met positieve reacties. Niet op de laatste plaats is het jacht een genot om mee te zeilen, zowel met licht als met zwaar weer. Het jacht voorziet in een ruime en lichte deksaloon, sfeervol afgetimmerd met authentieke details.
Commentaar eigenaar
De Blauwe maan is een fantastisch klassiek zeiljacht. Door haar Sparkman & Stephens lijnen met elegante lepelboeg, een modern S spant onderwaterschip en geveegde kont een schip dat overal zorgt voor positieve reacties, waar je ook binnenloopt. Een modern classic van de eerste generatie. Door het verhoogde deckhouse heb je een zee van licht en ruimte binnen en zit je heerlijk op de leren banken, iets wat je weinig tegenkomt op dit type schepen.
Wij hebben de afgelopen 10 jaar met het schip in Spanje en in Portugal gevaren met ons gezin met jonge kinderen, tochten naar de eilanden en langs de Spaanse kusten en door de straat van Gibraltar, de laatste 2 jaren in Zeeland. Het is met recht een fantastisch familieschip prima geschikt voor weekenden maar zeker ook voor langere tochten. Haar kruissnelheid is 6.5 knopen maar ze haalt met een beetje wind makkelijk 10 knopen.
Door haar lengte is het een schip dat veel comfort geeft, en met de bezaan is het mogelijk om ideale zeilvoering te kiezen ook als het wat harder waait maar ook voor anker om haar fris in de wind te houden. Je hebt ruim voldoende leefruimte en daarnaast is het ook weer niet te groot om er goed mee uit de voeten te kunnen en door haar diepgang van 2.00 meter kun je bijna overal varen. Ook in de haven is het een heerlijk schip om op te verblijven met wasmachine, afzuigkap, thermostaat geregelde verwarming, elektrisch toilet, tv, etc.
Met de sterke elektrische lier, boegschroef en rol genua’s, doorgelat grootzeil met easy drop systeem is de benodigde fysieke inspanning om dit schip te varen beperkt.
De romp is in 2015 in een ademend verfsysteem van Awlgrip gezet en afgewerkt met hempel 1 component verf systeem, dat makkelijk is bij te werken bij krassen en of schades. De dekken zijn volledig van teak en in goede staat en hou ik schoon met zout water, de luiken en deckhouse zijn gelakt en onder de covers behoeven ze slechts iedere 2 jaar een nieuwe laag lak (leuker dan polyester poetsen). Voor onderhoud aan het onderwaterschip gaat ze iedere 2 jaar op de kant voor nieuwe antifouling en anodes. De elektra aan boord is eenvoudig van opzet en samen met het interieur vernieuwd in 1995 in Terneuzen, de fiat aifo motor is sterk en industrieel. Als je een schip met klassieke lijnen zoekt is dit een prachtige kans.