Wauquiez Centurion 41S
Verkocht
Referentienummer: 802458
Categorie: Zeiljacht
Bouwjaar: 1996
Ligplaats: Op verkoopterrein
Vraagprijs: Verkocht
Materiaal: Polyester
Afmetingen: 13,06 m x 4,09 m x 1,95 m
Korte omschrijving Zeewaardig en zeer goed zeilend jacht, van topkwaliteit
Ontwerper
Ed Dubois
Werf
Chantier Wauquiez - Frankrijk
Bouwnummer
Bouwnummer 043
Nieuwprijs
eur
Dek en opbouw materiaal
Hansmatig gelegd Teak op polyester sandwichcontructie
Opbouw vorm, materiaal
Polyester, met teak
Ramen
Aluminium raamlijsten en poorten: 2 grote luiken, 8 kleine luiken (te openen). 6 Dorades.
Doorvaarthoogte normaal
Circa 19,60
Diepgang
195 cm
Waterverplaatsing
Circa 11.500 kg.
Ballast
Circa 3.600 kg.
Besturing
Enkele Whitlock stuurstand, mechanische overbrenging
Roer
Semi-balans roer
Kiel/zwaard
Loden bulbkiel (met kleine vleugels), aangebout aan volglas kielsectie (semi-S)
Opmerkingen
De Centurion 41S wordt gekenmerkt door haar exceptionele zeileigenschappen, betrouwbaarheid onder alle omstandigheden en een hoge mate van comfort met het vrijwel handmatig afgewerkte interieur van topkwaliteit. De betimmering staat ventilatie langs de gehele romp toe (geen condens).
De romp is vervaardigd uit een topkwaliteit sandwichconstructie van glasvezel met vinylester-/polyesterharsen en gesloten celkernfoam (Airex); vervaardigd middels vacuum-methode. Vanaf de boeg tot aan de kiel is de romp tevens voorzien van een Twaron bescherming, uit twee lagen Aramide-weefsel. Alle hoofdschotten, interieurdelen en het aluminium vloerframe zijn aan de romp vastgelamineerd. De romp-dekverbinding is zowel aan de binnenzijde als buitenzijde afgelamineerd.
Het zeer goed presterende ontwerp, met elegante lijnen geven het jacht een stijlvol en tijdloos karakter.
De romp is vervaardigd uit een topkwaliteit sandwichconstructie van glasvezel met vinylester-/polyesterharsen en gesloten celkernfoam (Airex); vervaardigd middels vacuum-methode. Vanaf de boeg tot aan de kiel is de romp tevens voorzien van een Twaron bescherming, uit twee lagen Aramide-weefsel. Alle hoofdschotten, interieurdelen en het aluminium vloerframe zijn aan de romp vastgelamineerd. De romp-dekverbinding is zowel aan de binnenzijde als buitenzijde afgelamineerd.
Het zeer goed presterende ontwerp, met elegante lijnen geven het jacht een stijlvol en tijdloos karakter.
Stahoogte
Circa 1,95 meter
Hutten
Voorkajuit en ruime achterkajuit aan stuurboord
Slaapplaatsen
Voorkajuit: 2-Persoons bed, in V-vorm. Achterkajuit: 2 personen. 3 personen in salon.
Type interieur
Burmees Teak; handmatig vervaardigd naar zeer hoge maatstaf.
Gordijnen
Blauwe Alcantara bekleding en gordijnen
Watertank & materiaal
RVS watertanks, totale capaciteit 560 liter (110 + 200 + 250 ltr)
Vuilwatertank & materiaal
Circa 60 liter, met dekafvoer en handpomp naar toiletdoorvoer.
Watersysteem
Ja, Jabsco pomp
Warm water
RVS Boiler 40 liter, over 220 Volt of motor
Toiletten
Toiletruimte in voorkajuit en separaat toilet in achterschip bakboord
Radio/CD-speler
Sony Radio-CD. TV-aansluiting met antenne
Kooktoestel & brandstof
3-Pits Force Ten half-cardanisch kookstel op gas
Oven
Half-cardanisch op gas
Koelkast & voeding
Frontlader koelkast en koelbox
Vriezer
Vriesvak in koelkast
Verwarming
Eberspacher hetelucht verwarming, op diesel.
Opmerkingen
Het jacht beschikt over een mooi en gezellig interieur. Het houtwerk is handmatig en daarmee zeer mooi vervaardigd, met oog voor detail.
Op wens van de eigenaar is er een extra ladeblok gecreerd, dat prachtig ingebouwd is in het keukenblok. Tevens is er kastruimte aangepast (met o.a. laden) om tot een praktische en zeevaste indeling te komen. De zeewaardige keuken in U-opstelling biedt 2 spoelbakken in een Corian afgewerkt werkblad.
Op wens van de eigenaar is er een extra ladeblok gecreerd, dat prachtig ingebouwd is in het keukenblok. Tevens is er kastruimte aangepast (met o.a. laden) om tot een praktische en zeevaste indeling te komen. De zeewaardige keuken in U-opstelling biedt 2 spoelbakken in een Corian afgewerkt werkblad.
Merk
Volvo Penta MD2040B, met saildrive
Bouwjaar
Ingebruikname 1996; Revisie in 2008
Vermogen
40pk (29kW) dieselmotor
Draaiuren
Circa 1.800 uur vanaf ingebruikname 1996. Teller in 2006 vervangen, met huidge stand 225 uur)
Brandstof
Diesel
Voortstuwing
Saildrive, met 3-blads MaxProp. Afdichtingsmanchet vervangen in 2008
Koeling
In-directe koeling - intercooler
Brandstoftank aantal
210 Liter dieseltank, uit RVS
Meetinstrumenten
Op motorpaneel in kuip
Accu
1x 50 Ah startaccu en 2x 140 Ah serviceaccu\'s (gel-accu\'s)
Acculader
Mastervolt IVO Smart 12 Volt -40 amp
Dynamo
60 amp dynamo op motor
Omvormer
Mastervolt 12 V -220V, 1200 Watt omvormer
Zonnepaneel
54 Watt, 12 Volt zonnepaneel met spanningsregelaar (afm 900x600mm)
Bedieningspaneel
Schakelpaneel bij kaartentafel
Voltage
12 Volt en 220 Volt over walstroomaansluiting. Meerdere 220V uitgangen en 12V bij kaartentafel
Opmerkingen
Alle toiletslangen zijn in 2005 vervangen voor reukvrije slangen.
Kompas
Vloeistofkompas op stuurstand
Log/snelheid
Raytheon AH ST80 Mastervieuw
Dieptemeter
Raytheon AH ST80 Mastervieuw
Windmeter
Raytheon AH ST60 + Close hauled en ST80 Close Hauled
Navigatieverlichting
Boorlichten, hek- en stoomlicht en 3-kleuren toplicht
Roerstandaanwijzer
Via ST80 display van stuurautomaat
Autopilot
Raytheon AH, met AH ST80 Masterview display. Fluxgate kompas in 2006 vervangen.
GPS
Nieuw GPS in 2009
Kaartplotter
Autohelm
Radar
Raytheon
SSB ontvanger
Kort golf-ontvanger
Marifoon
Ja, Shipmate RS 8100, met Atis. Tweede aansluitingsmogelijkheid in kuip.
Weatherfax/Navtex
Weatherman Radiotelex en Nasa Navtex
Opmerkingen
Navigator Keypad: Raytheon AHST80 + AHST80 Mastervieuw
Multitrim instrument: Raytheon AHST80
Vier ST80 Mastervieuw display\'s. Alle ST80 data/bedieningsdisplay\'s zijn in 2001 vernieuwd.
Multitrim instrument: Raytheon AHST80
Vier ST80 Mastervieuw display\'s. Alle ST80 data/bedieningsdisplay\'s zijn in 2001 vernieuwd.
Type tuigage
Sloep, mast-top getuigd met wegneembaar kotterstag
Mast materiaal
Aluminium Sparcraft Performance mast, met 2-paar zalingen. Dyform RVS verstaging
Zeilen materiaal
Dacron & Spectra (North Sails)
Grootzeil
North Sails doorgelat grootzeil( 41,9 m2) uit Dacron, met Harken lattenwagens op mastrail
Rolgrootzeil
Snelreefsysteem door giek.
Genua
North Sails 150% rolgenua (65 m2), uit Dacron
Fok
North Sails Genua IV (26 m2), uit Spectra voorzeil + North Sails Stagfok, uit Spectra
Voorzeil rolsysteem
Op Profurl rol-reef-profiel met trommel + Stagfok op wegneembare kotterstag
Genua reefsysteem
Profurl rol-reef-profiel met trommel
Stormfok
North Sails 18 m2, uit Dacron
Gennaker
North Sails Gennaker, 111 m2 met Snuffer
Lieren
Harken self-tailing lieren 8x: 2x PR53 / 2x PR42 / 3x PR40 / 1x PR32
Opmerkingen
Het jacht beschikt over een wegneembare Kotterstag en een geisoleerd achterstag.
Ankers & materiaal
RVS CQR-anker, met 50 m./10 mm. ketting + Fortress-anker, met 10 meter ketting
Ankerlier
Lofrans Tigres 12V/1200 Watt elektrische ankerlier
Buiskap
Buiskap met aan te ritsen regenkap. (grotere overspanning)
Bimini
Zonnezeil over giek
Buitenkussens
Losse kussentjes. De kuipbanken kunnen met een speciaal inzetstuk verlengd worden
Dekzeil(en)
Blauw, 2-delig winterdekkleed, tot over gangboordem
Zeerailing
RVS scepters en railingdraad. Midscheepse doorgaang met RVS poortjes
Zwemplatform
Riant bemeten, met teak belegd zwemplateau
Zwemtrap
RVS zwemptrap annex gangway op zwemplateau
Davits
Ja, wegneembaar op spiegel
Stootwillen, lijnen
6 stootwillen en diverse lijnen
Opmerkingen
- Teakhouten Outboard steun op hekwerk
- RVS hekwerk bij mast
- Om de kuipbanken te kunnen verlengen, heeft de werf custom inzetstukken gemaakt.
- RVS hekwerk bij mast
- Om de kuipbanken te kunnen verlengen, heeft de werf custom inzetstukken gemaakt.
Reddingsvlot
Sea Save, 6 persoons reddingsvlot in tas (keuring geadvisseerd)
Bilgepomp
Handmatig en elektrisch
Brandblusser
Blussers (keuring geadvisseerd)
MOB Systeem
Life Sling + 2x Reddingsboei
Radarreflector
Firdell radarreflector
Gasbun met afvoer
Ja, voor twee gasflessen
Extra informatie
Befaamd zeiljacht van topkwaliteit. De Centurion 41S kenmerkt zich als zeer betrouwbaar en uitermate goed zeilend (zee-)schip. Het jacht is hoofdzakelijk handmatig gebouwd, naar zeer hoge maatstaf als het gaat om de constructie en afwerking.